Skip to content

Profesní orientace

Váš pomocník pro volbu a změnu povolání

  • Úvodní stránka
  • Rozcestník
  • 1. SEKCE
    • 1.1) Čemu se věnovat
    • 1.2) Znalosti a dovednosti
    • 1.3) Průběh kariéry
    • 1.4) Z+d ze vzdělávání
    • 1.5) Z+d z volnočasu
    • 1.6) Přenositelné z+d
    • 1.7) Kariérové hodnoty
    • 1.8) Moje zájmy
    • 1.9) Moje osobnost
    • 1.10) Souhrn cvičení 1-7
    • 1.11) Vhodné profese
    • 1.12) Informace o povoláních
  • 2. SEKCE
    • 2.1) Zvýšení zaměstnatelnosti
    • 2.2) Vzdělávání se
    • 2.3) Zkušenosti s učením se
    • 2.4) Postavení na trhu práce
    • 2.5) Způsob učení se
    • 2.6) Plán vzdělávání
  • 3. SEKCE
    • 3.1) Hledání zaměstnání
    • 3.2) Úřad práce a agentury
    • 3.3) Životopis
    • 3.4) Motivační dopis
    • 3.5) Sociální síť
    • 3.6) Vizitka
    • 3.7) Inzeráty
    • 3.8) Používání telefonu
    • 3.9) Přijímací řízení
    • 3.10) Plán hledání zaměstnání
  • Úvodní stránka
  • Rozcestník
  • 1. SEKCE
    • 1.1) Čemu se věnovat
    • 1.2) Znalosti a dovednosti
    • 1.3) Průběh kariéry
    • 1.4) Z+d ze vzdělávání
    • 1.5) Z+d z volnočasu
    • 1.6) Přenositelné z+d
    • 1.7) Kariérové hodnoty
    • 1.8) Moje zájmy
    • 1.9) Moje osobnost
    • 1.10) Souhrn cvičení 1-7
    • 1.11) Vhodné profese
    • 1.12) Informace o povoláních
  • 2. SEKCE
    • 2.1) Zvýšení zaměstnatelnosti
    • 2.2) Vzdělávání se
    • 2.3) Zkušenosti s učením se
    • 2.4) Postavení na trhu práce
    • 2.5) Způsob učení se
    • 2.6) Plán vzdělávání
  • 3. SEKCE
    • 3.1) Hledání zaměstnání
    • 3.2) Úřad práce a agentury
    • 3.3) Životopis
    • 3.4) Motivační dopis
    • 3.5) Sociální síť
    • 3.6) Vizitka
    • 3.7) Inzeráty
    • 3.8) Používání telefonu
    • 3.9) Přijímací řízení
    • 3.10) Plán hledání zaměstnání

2.4) Postavení na trhu práce

  • Home 2. SEKCE
  • 2.4) Postavení na trhu práce

Jak si zlepšit postavení na trhu práce zvýšením kvalifikace

.

Každý člověk je něčím originální, má své jedinečné zkušenosti, kvality i rozvojový potenciál. Kdo si je vědom své vlastní hodnoty na trhu práce, má možnost jednak oslovit nejvhodnější potenciální zaměstnavatele (pro které může být jeho nabídka zajímavá) a jednak přesvědčit daného zaměstnavatele o ceně vlastní kvalifikace pro jeho potřeby a cíle.

.

Pro zjištění svého postavení na trhu práce si zodpovězte následující otázky. Pro korekci vnímání sama sebe si tuto stránku vytiskněte a požádejte někoho, kdo vás dobře zná, aby stejnými otázkami odpověděl, jak vás vnímá. Pokud objevíte výrazný rozdíl mezi oběma odpověďmi na stejnou otázku, zvažte, zda se opravdu dobře znáte a zda se zbytečně nepodceňujete, případně nezapomínáte na důležitou oblast své kvalifikace.

.

Rekapitulace: znalostí, dovedností, schopností …
Co mohu nabídnout budoucímu zaměstnavateli ze svých znalostí, dovedností a schopností z předchozího vzdělávání?  
Co mohu nabídnout ze svých znalostí, dovedností a schopností z předchozích zaměstnání?  
Co jedinečného mohu nabídnout budoucímu zaměstnavateli oproti jiným lidem?  
Co z nejčastěji poptávaných způsobilostí v inzerátech volných míst splňuji?  
V čem jsem opravdu dobrý/á?  
Co ze své životní zkušenosti, ze svých koníčků, ze života mezi lidmi, v rodině a obci mohu uplatnit v zaměstnání?  
Za co mne ostatní lidé zpravidla oceňují a chválí?  
Co ze své dosavadní kvalifikace bych mohl nejsnáze rozvinout, abych si zlepšil své postavení na trhu práce?  

.

Poslední otázka vás má dovést ke zlepšení postavení na trhu práce prostřednictvím zvýšení kvalifikace, tj. naučit se, zvládnout něco nového (znalost, dovednost), případně rozšířit svou dosavadní způsobilost o další prvky. Příkladem může být zvládnutí další uživatelské aplikace v PC, dalšího cizího jazyka, dalšího řidičského oprávnění a podobně.

.

Pro zodpovězení poslední osmé otázky vyjděte z vašich odpovědí na předchozích sedm otázek a zamyslet se nad tím, jakým způsobem by pro vás bylo nejsnazší udělat další krok ke zvýšení kvalifikace – něco dalšího k ní přidat, rozvinout ji.

.

(12) Ke stažení: Šablona v MS Word pro rekapitulaci znalostí, dovedností a schopností … ZDE

.

Nyní si zkuste zformulovat cíl pro další vzdělávání (studijní cíl), který zlepší vaši pozici na trhu práce. Pamatujte na základní charakteristiky každého dobrého cíle: SMART

  • Specific = přesně popsaný
  • Measurable = měřitelný
  • Aligned = odpovídající potřebám dané osoby
  • Realistic = realistický
  • Timed = splnitelný v daném čase

.

K formulaci studijního cíle vám pomůže následující otázka:

Co bych se mohl ještě naučit, abych byl pro budoucího zaměstnavatele více žádaný?

.

Studijní cíl může být krátkodobý, střednědobý či dlouhodobý.

.

K formulaci krátkodobého cíle (řádově ve dnech či týdnech) lze použít otázky:

  • Jakou znalost, dovednost a schopnost či jinou silnou stránku můžu v relativně krátkém čase rozvinout?
  • Co užitečného se mohu relativně snadno naučit?
  • Na zvládnutí jaké dovednosti mi stačí pár dní, maximálně několik týdnů?

.

Střednědobý cíl předpokládá ke svému dosažení spíše měsíce, ten dlouhodobý pak roky.

.

Pravdou je, že i dlouhodobý cíl lze rozčlenit do několika středně či krátkodobých cílů (příkladem je třeba pomaturitní studium ošetřovatelství, s cílem dosáhnout odborné specializace ve zdravotnictví, rozložené do jednotlivých semestrů, skládajících se vždy z několika předmětů, zakončených testem).

.

PŘÍKLADY STUDIJNÍCH CÍLŮ:

Krátkodobý cíl:
– Zvládnout plynule psát na PC všemi deseti prsty.  

Střednědobý cíl:
–  Zvládnout agendu norem a předpisů z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany a složit zkoušku bezpečnostního technika.

Dlouhodobý cíl:
– Umět číst, psát i hovořit švédsky na úrovni středně pokročilý, abych byl schopen přečíst si v originále beletrii, napsat obchodní e-mail a konverzovat s rodilým mluvčím o vlastních profesních kvalitách.

.

Cílem je na základě vlastní úvahy o svých kvalitách, znalostech, dovednostech a možnostech rozvoje formulovat dosažitelný, konkrétní studijní cíl. Postup k jeho dosažení je věcí dobrého plánu dalšího vzdělávání, o němž pojednává následující sekce.

.

Otázka Studijní cíl
Co bych se mohl ještě naučit, abych byl pro budoucího zaměstnavatele více žádaný?
→
1. SEKCE
  • 1.1) Čemu se věnovat
  • 1.2) Znalosti a dovednosti
  • 1.3) Průběh kariéry
  • 1.4) Z+d ze vzdělávání
  • 1.5) Z+d z volnočasu
  • 1.6) Přenositelné z+d
  • 1.7) Kariérové hodnoty
  • 1.8) Moje zájmy
  • 1.9) Moje osobnost
  • 1.10) Souhrn cvičení 1-7
  • 1.11) Vhodné profese
  • 1.12) Informace o povoláních
2. SEKCE
  • 2.1) Zvýšení zaměstnatelnosti
  • 2.2) Vzdělávání se
  • 2.3) Zkušenosti s učením se
  • 2.4) Postavení na trhu práce
  • 2.5) Způsob učení se
  • 2.6) Plán vzdělávání
3. SEKCE
  • 3.1) Hledání zaměstnání
  • 3.2) Úřad práce a agentury
  • 3.3) Životopis
  • 3.4) Motivační dopis
  • 3.5) Sociální síť
  • 3.6) Vizitka
  • 3.7) Inzeráty
  • 3.8) Používání telefonu
  • 3.9) Přijímací řízení
  • 3.10) Plán hledání zaměstnání
Původní projekt WBS
  • Původní projekt WBS

Copyright © Z. Freibergová. Středisko podpory poradenských služeb Národního vzdělávacího fondu, o.p.s., 2019