Jak si vytvořit plán dalšího vzdělávání
.
Základem pro realizaci určité změny je plán: souhrnně a přehledně popsaný cíl, k němuž je třeba dojít a postup, jak toho dosáhnout. Čím je plán konkrétnější, tím snazší je pak jeho realizace.
.
Jednotlivé komponenty dobrého plánu kromě přesně popsaného cílového stavu tvoří: dílčí kroky, které vedou ve svém sledu k dosažení cíle, zdroje a prostředky, které budou třeba k jejich zdolání a čas, který je k tomu vyhrazený. Důležitým prvkem každého plánu jsou pak průběžné kontrolní body a kritéria hodnocení jeho naplnění (respektive dosažení stanoveného cíle).
.
Ke stanovení kritérií hodnocení úspěšnosti mohou pomoci odpovědi na následující otázky:
- Jak poznám, že byl cíl dosažený? Podle čeho?
- Jak se dosažení cíle projeví v jiných věcech mého života?
- Co by mohlo být nejmenší známkou úspěšného dosažení cíle?
.
Čím konkrétněji a jednoznačněji stanovíte kritéria úspěšného dosažení cíle, tím snazší pro vás bude posoudit, jak daleko či blízko u cíle v kterémkoli čase jste, co už jste zvládli a co vás ještě čeká a posílíte tak svou motivaci.
.
Příklad dobře sestaveného plánu dalšího vzdělávání:
.
Cíl: Chci si rozšířit řidičské oprávnění ze skupiny B (osobní automobily) na skupinu C (nákladní automobily).
.
Čas: Mám na to 6 měsíců.
.
Zdroje a prostředky: Webové stránky autoškol, učebnice Pravidel silničního provozu, finance na zaplacení řidičského kurzu a závěrečné zkoušky, případně dalších kondičních jízd.
.
Postup:
- Vyhledat na internetu 2-3 autoškoly v místě bydliště, oslovit je dotazem na kurz pro řidiče nákladních vozidel, zjistit podmínky kurzu (požadavky, cena, trvání, datum zahájení).
- Vybrat si nejvhodnější kurz, písemně se přihlásit a zaplatit kurzovné.
- Absolvovat teoretickou výuku v kurzu (pravidla, technika apod.).
- Absolvovat praktické jízdy s instruktorem.
- Naučit se pravidla silničního provozu k závěrečnému testu, případně absolvovat doplňující kondiční jízdy.
- Složit závěrečnou zkoušku (test + praktické jízdy).
.
Kritérium hodnocení úspěšnosti: Řidičské oprávnění pro skupinu C, vydané příslušným úřadem.
.
Rozhodnete-li se zvýšit svou zaměstnatelnost, tedy šanci na přijetí do zaměstnání, skrze zvýšení vlastní kvalifikace, je velmi užitečné sestavit si vlastní plán dalšího vzdělávání. Východiskem je váš cíl, neboli stav, kterého chcete v rámci vlastního profesního rozvoje dosáhnout (např. umět samostatně pracovat s grafickým programem Correl nebo zvládnout přípravu servírovaných čajů v profesionální čajovně).
.
Znáte-li cílový stav, je možné stanovit konkrétní obsah vašeho profesního rozvoje a postup, kroky k jeho dosažení. To nebývá vždy snadné, zvláště v oblasti, kde se příliš neorientujeme, kde nám chybí informace nebo kdy jde o velmi úzkou specializaci. Pak je dobré požádat o spolupráci na vytvoření plánu dalšího vzdělávání kariérového poradce (hyperlink na facilitátora dané země) nebo se poradit se zkušeným člověkem v dané oblasti.
.
Není-li plán dalšího vzdělávání dostatečně konkrétní a podrobný, nelze reálně stanovit termíny a čas jeho naplňování (tj. kolik máte času na jednotlivé kroky a jaký je termín k dosažení předpokládaného cíle). Někdy jsou časy a termíny stanoveny zvnějšku – např. trvání určitého kurzu, termín oficiální zkoušky, popřípadě na sebe časově jednotlivé kroky úzce navazují (třeba sled vzdělávacích modulů nebo semestrů studia). Podobně je třeba dobře promyslet a popsat všechny zdroje (finanční, materiální, výukové), které jsou potřeba k dosažení cíle, a zvážit, zda je máte k dispozici.
.
V neposlední řadě zakomponujete do svého plánu dalšího vzdělávání kontrolní body (majáky na cestě, ujišťující, že jdete dobrým směrem), kritéria úspěšného dosažení cíle (nejlépe v podobě formálních znaků, osvědčení, potvrzení apod.) a zdroje podpory, kterou byste mohli během učení potřebovat.
.
Zdroji podpory během studia se myslí jednak blízké osoby, které vás mohou motivovat k pokračujícímu úsilí v době, kdy se vám třeba nebude dařit (rodina, kolegové, spolužáci) a také odborníci, profesní a studijní poradci, kteří vám mohou poskytnout potřebné informace, vedení a zpětnou vazbu. Opravdu dokonalý plán dalšího vzdělávání obsahuje ještě zmínku o potenciálně slabých místech, úskalích či překážkách, o nichž dopředu víte nebo tušíte a přehled možností, jak s nimi případně naložit. Jedná se třeba o situaci, kdy bude váš vyhlédnutý kurz obsazený, dojdou vám finanční prostředky nebo zjistíte, že hledanou knihu nelze sehnat.
.
V tomto cvičení máte možnost vypracovat si svůj vlastní plán dalšího vzdělávání do následující tabulky.
.
Cíl vašeho profesního rozvoje jste si stanovili v závěru předchozího cvičení. Ještě jednou si ho přečtěte a zkontrolujte, zda opravdu odpovídá vaší představě o dalším profesním rozvoji a má SMART kvality.
.
Zamyslete se nad tím, co vše je třeba udělat, abyste svého cíle mohli dosáhnout. Jaké informace, kde a od koho potřebujete získat, jaké instituce musíte oslovit, jaké prostředky bude třeba získat, jaké lidi zaangažovat, kolik času a financí tomu bude potřeba věnovat, zkrátka sneste na pomyslnou hromadu vše, co vás napadne.
.
Máte-li seznam všech nezbytných předpokladů k dosažení vašeho cíle, zkuste popsat směr, kterým se budete pravděpodobně ubírat (tj. co budete dělat) a jednotlivé kroky, které musíte udělat dříve, než cíle dosáhnete. Můžete si tuto část plánu představit třeba jako schody na vyhlídku: něco je třeba udělat nejdříve, něco následuje potom, to další přichází až téměř v závěru a cíl je vyhlídková plošina, odkud máte nádherný výhled do kraje svých budoucích profesních možností.
.
Počet jednotlivých kroků či schodů není předem daný, neměl by ale pro lepší orientaci a udržování motivace překročit desítku (lépe kolem 7).
.
Zamyslete se nad tím, jak můžete v průběhu naplňování vašeho plánu poznat, že jdete dobře a v dobrém tempu – co jsou vaše kontrolní body. Může to být třeba zařazení jazykového testu po každé lekci (při studiu cizího jazyka) nebo rozhovor s odborníkem (expert), který by mohl váš pokrok posoudit. Kromě toho zvažte, jaké překážky by se na vaší cestě k cíli mohly vyskytnout a jak byste je mohli překonat.
.
Ve cvičení 2.4 tomto cvičení máte možnost vypracovat si svůj vlastní plán dalšího vzdělávání do následující tabulky.
.
Čeho chci dosáhnout? | Co je hlavní překážkou a jak ji překonám? | Jak toho chci dosáhnout? | Dokdy to chci dosáhnout? | Kritérium úspěšnosti |
Mým cílem je rozšířit si řidičské oprávnění ze skupiny B (osobní automobily) na skupinu C (nákladní automobily) | Peníze – budu si muset půjčit od bratra. | Udělám si kurz v autoškole. | Chtěl bych mít řidičák na náklaďák do dvou měsíců. | Řidičák na nákladní auto. |
Porovnání nabídky autoškol z hlediska nejnižší ceny a podmínek rozšíření mého řidičského oprávnění. | Žádná překážka. | Kouknu se na internet v okolí, co bydlím, pokud mají e-mail, napíšu jim, pokud ne, tak tam zavolám nebo dojdu a zeptám se. | Informace budu mít do 14 dnů. | Informace alespoň ze tří autoškol. |
Výběr autoškoly a podání přihlášky. | Žádná překážka. | Porovnám ceny a rozhodnu se. Zajdu si tam pro přihlášku, vyplním si ji a podám. | do konce měsíce. | Podaná přihláška |
Absolvuji kurz a složím zkoušku. | Úspěch při zkoušce a zkušebních jízdách. | Přečtu si znovu pravidla silničního provozu a důkladně se připravím. Udělám si test, který je součástí zkoušky, nanečisto na internetu. | do 4 týdnů. | Rozšířené řidičské oprávnění na skupinu C. |
Vrátím peníze bratrovi. | Sehnat zaměstnání. | S rozšířeným řidičským oprávněním seženu práci na stavbě. | do konce roku. | Vyrovnání dluhu. |
.
(14) Ke stažení: Šablona pro přemýšlení o plánu dalšího vzdělávání … ZDE