Skip to content

Profesní orientace

Váš pomocník pro volbu a změnu povolání

  • Úvodní stránka
  • Rozcestník
  • 1. SEKCE
    • 1.1) Čemu se věnovat
    • 1.2) Znalosti a dovednosti
    • 1.3) Průběh kariéry
    • 1.4) Z+d ze vzdělávání
    • 1.5) Z+d z volnočasu
    • 1.6) Přenositelné z+d
    • 1.7) Kariérové hodnoty
    • 1.8) Moje zájmy
    • 1.9) Moje osobnost
    • 1.10) Souhrn cvičení 1-7
    • 1.11) Vhodné profese
    • 1.12) Informace o povoláních
  • 2. SEKCE
    • 2.1) Zvýšení zaměstnatelnosti
    • 2.2) Vzdělávání se
    • 2.3) Zkušenosti s učením se
    • 2.4) Postavení na trhu práce
    • 2.5) Způsob učení se
    • 2.6) Plán vzdělávání
  • 3. SEKCE
    • 3.1) Hledání zaměstnání
    • 3.2) Úřad práce a agentury
    • 3.3) Životopis
    • 3.4) Motivační dopis
    • 3.5) Sociální síť
    • 3.6) Vizitka
    • 3.7) Inzeráty
    • 3.8) Používání telefonu
    • 3.9) Přijímací řízení
    • 3.10) Plán hledání zaměstnání
  • Úvodní stránka
  • Rozcestník
  • 1. SEKCE
    • 1.1) Čemu se věnovat
    • 1.2) Znalosti a dovednosti
    • 1.3) Průběh kariéry
    • 1.4) Z+d ze vzdělávání
    • 1.5) Z+d z volnočasu
    • 1.6) Přenositelné z+d
    • 1.7) Kariérové hodnoty
    • 1.8) Moje zájmy
    • 1.9) Moje osobnost
    • 1.10) Souhrn cvičení 1-7
    • 1.11) Vhodné profese
    • 1.12) Informace o povoláních
  • 2. SEKCE
    • 2.1) Zvýšení zaměstnatelnosti
    • 2.2) Vzdělávání se
    • 2.3) Zkušenosti s učením se
    • 2.4) Postavení na trhu práce
    • 2.5) Způsob učení se
    • 2.6) Plán vzdělávání
  • 3. SEKCE
    • 3.1) Hledání zaměstnání
    • 3.2) Úřad práce a agentury
    • 3.3) Životopis
    • 3.4) Motivační dopis
    • 3.5) Sociální síť
    • 3.6) Vizitka
    • 3.7) Inzeráty
    • 3.8) Používání telefonu
    • 3.9) Přijímací řízení
    • 3.10) Plán hledání zaměstnání

2.6) Plán vzdělávání

  • Home 2. SEKCE
  • 2.6) Plán vzdělávání

Jak si vytvořit plán dalšího vzdělávání

.

Základem pro realizaci určité změny je plán: souhrnně a přehledně popsaný cíl, k němuž je třeba dojít a postup, jak toho dosáhnout. Čím je plán konkrétnější, tím snazší je pak jeho realizace.

.

Jednotlivé komponenty dobrého plánu kromě přesně popsaného cílového stavu tvoří: dílčí kroky, které vedou ve svém sledu k dosažení cíle, zdroje a prostředky, které budou třeba k jejich zdolání a čas, který je k tomu vyhrazený. Důležitým prvkem každého plánu jsou pak průběžné kontrolní body a kritéria hodnocení jeho naplnění (respektive dosažení stanoveného cíle).

.

Ke stanovení kritérií hodnocení úspěšnosti mohou pomoci odpovědi na následující otázky:

  • Jak poznám, že byl cíl dosažený? Podle čeho?
  • Jak se dosažení cíle projeví v jiných věcech mého života?
  • Co by mohlo být nejmenší známkou úspěšného dosažení cíle?

.

Čím konkrétněji a jednoznačněji stanovíte kritéria úspěšného dosažení cíle, tím snazší pro vás bude posoudit, jak daleko či blízko u cíle v kterémkoli čase jste, co už jste zvládli a co vás ještě čeká a posílíte tak svou motivaci.

.

Příklad dobře sestaveného plánu dalšího vzdělávání:

.

Cíl: Chci si rozšířit řidičské oprávnění ze skupiny B (osobní automobily) na skupinu C (nákladní automobily).

.

Čas: Mám na to 6 měsíců.

.

Zdroje a prostředky: Webové stránky autoškol, učebnice Pravidel silničního provozu, finance na zaplacení řidičského kurzu a závěrečné zkoušky, případně dalších kondičních jízd.

.

Postup:

  • Vyhledat na internetu 2-3 autoškoly v místě bydliště, oslovit je dotazem na kurz pro řidiče nákladních vozidel, zjistit podmínky kurzu (požadavky, cena, trvání, datum zahájení).
  • Vybrat si nejvhodnější kurz, písemně se přihlásit a zaplatit kurzovné.
  • Absolvovat teoretickou výuku v kurzu (pravidla, technika apod.).
  • Absolvovat praktické jízdy s instruktorem.
  • Naučit se pravidla silničního provozu k závěrečnému testu, případně absolvovat doplňující kondiční jízdy.
  • Složit závěrečnou zkoušku (test + praktické jízdy).

.

Kritérium hodnocení úspěšnosti: Řidičské oprávnění pro skupinu C, vydané příslušným úřadem.

.

Rozhodnete-li se zvýšit svou zaměstnatelnost, tedy šanci na přijetí do zaměstnání, skrze zvýšení vlastní kvalifikace, je velmi užitečné sestavit si vlastní plán dalšího vzdělávání. Východiskem je váš cíl, neboli stav, kterého chcete v rámci vlastního profesního rozvoje dosáhnout (např. umět samostatně pracovat s grafickým programem Correl nebo zvládnout přípravu servírovaných čajů v profesionální čajovně).

.

Znáte-li cílový stav, je možné stanovit konkrétní obsah vašeho profesního rozvoje a postup, kroky k jeho dosažení. To nebývá vždy snadné, zvláště v oblasti, kde se příliš neorientujeme, kde nám chybí informace nebo kdy jde o velmi úzkou specializaci. Pak je dobré požádat o spolupráci na vytvoření plánu dalšího vzdělávání kariérového poradce (hyperlink na facilitátora dané země) nebo se poradit se zkušeným člověkem v dané oblasti.

.

Není-li plán dalšího vzdělávání dostatečně konkrétní a podrobný, nelze reálně stanovit termíny a čas jeho naplňování (tj. kolik máte času na jednotlivé kroky a jaký je termín k dosažení předpokládaného cíle). Někdy jsou časy a termíny stanoveny zvnějšku – např. trvání určitého kurzu, termín oficiální zkoušky, popřípadě na sebe časově jednotlivé kroky úzce navazují (třeba sled vzdělávacích modulů nebo semestrů studia). Podobně je třeba dobře promyslet a popsat všechny zdroje (finanční, materiální, výukové), které jsou potřeba k dosažení cíle, a zvážit, zda je máte k dispozici.

.

V neposlední řadě zakomponujete do svého plánu dalšího vzdělávání kontrolní body (majáky na cestě, ujišťující, že jdete dobrým směrem), kritéria úspěšného dosažení cíle (nejlépe v podobě formálních znaků, osvědčení, potvrzení apod.) a zdroje podpory, kterou byste mohli během učení potřebovat.

.

Zdroji podpory během studia se myslí jednak blízké osoby, které vás mohou motivovat k pokračujícímu úsilí v době, kdy se vám třeba nebude dařit (rodina, kolegové, spolužáci) a také odborníci, profesní a studijní poradci, kteří vám mohou poskytnout potřebné informace, vedení a zpětnou vazbu. Opravdu dokonalý plán dalšího vzdělávání obsahuje ještě zmínku o potenciálně slabých místech, úskalích či překážkách, o nichž dopředu víte nebo tušíte a přehled možností, jak s nimi případně naložit. Jedná se třeba o situaci, kdy bude váš vyhlédnutý kurz obsazený, dojdou vám finanční prostředky nebo zjistíte, že hledanou knihu nelze sehnat. 

.

V tomto cvičení máte možnost vypracovat si svůj vlastní plán dalšího vzdělávání do následující tabulky.

.

Cíl vašeho profesního rozvoje jste si stanovili v závěru předchozího cvičení. Ještě jednou si ho přečtěte a zkontrolujte, zda opravdu odpovídá vaší představě o dalším profesním rozvoji a má SMART kvality.

.

Zamyslete se nad tím, co vše je třeba udělat, abyste svého cíle mohli dosáhnout. Jaké informace, kde a od koho potřebujete získat, jaké instituce musíte oslovit, jaké prostředky bude třeba získat, jaké lidi zaangažovat, kolik času a financí tomu bude potřeba věnovat, zkrátka sneste na pomyslnou hromadu vše, co vás napadne.

.

Máte-li seznam všech nezbytných předpokladů k dosažení vašeho cíle, zkuste popsat směr, kterým se budete pravděpodobně ubírat (tj. co budete dělat) a jednotlivé kroky, které musíte udělat dříve, než cíle dosáhnete. Můžete si tuto část plánu představit třeba jako schody na vyhlídku: něco je třeba udělat nejdříve, něco následuje potom, to další přichází až téměř v závěru a cíl je vyhlídková plošina, odkud máte nádherný výhled do kraje svých budoucích profesních možností.

.

Počet jednotlivých kroků či schodů není předem daný, neměl by ale pro lepší orientaci a udržování motivace překročit desítku (lépe kolem 7).

.

Zamyslete se nad tím, jak můžete v průběhu naplňování vašeho plánu poznat, že jdete dobře a v dobrém tempu – co jsou vaše kontrolní body. Může to být třeba zařazení jazykového testu po každé lekci (při studiu cizího jazyka) nebo rozhovor s odborníkem (expert), který by mohl váš pokrok posoudit. Kromě toho zvažte, jaké překážky by se na vaší cestě k cíli mohly vyskytnout a jak byste je mohli překonat.

.

Ve cvičení 2.4 tomto cvičení máte možnost vypracovat si svůj vlastní plán dalšího vzdělávání do následující tabulky.

.

Čeho chci dosáhnout? Co je hlavní překážkou a jak ji překonám? Jak toho chci dosáhnout? Dokdy to chci dosáhnout? Kritérium úspěšnosti
Mým cílem je rozšířit si řidičské oprávnění ze skupiny B (osobní automobily) na skupinu C (nákladní automobily) Peníze – budu si muset půjčit od bratra. Udělám si kurz v autoškole. Chtěl bych mít řidičák na náklaďák do dvou měsíců. Řidičák na nákladní auto.
Porovnání nabídky autoškol z hlediska nejnižší ceny a podmínek rozšíření mého řidičského oprávnění. Žádná překážka. Kouknu se na internet v okolí, co bydlím, pokud mají e-mail, napíšu jim, pokud ne, tak tam zavolám nebo dojdu a zeptám se. Informace budu mít do 14 dnů. Informace alespoň ze tří autoškol.
Výběr autoškoly a podání přihlášky. Žádná překážka. Porovnám ceny a rozhodnu se. Zajdu si tam pro přihlášku, vyplním si ji a podám. do konce měsíce. Podaná přihláška
Absolvuji kurz a složím zkoušku. Úspěch při zkoušce a zkušebních jízdách. Přečtu si znovu pravidla silničního provozu a důkladně se připravím. Udělám si test, který je součástí zkoušky, nanečisto na internetu. do 4 týdnů. Rozšířené řidičské oprávnění na skupinu C.
Vrátím peníze bratrovi. Sehnat zaměstnání. S rozšířeným řidičským oprávněním seženu práci na stavbě. do konce roku. Vyrovnání dluhu.

.

(14) Ke stažení: Šablona pro přemýšlení o plánu dalšího vzdělávání … ZDE

→
1. SEKCE
  • 1.1) Čemu se věnovat
  • 1.2) Znalosti a dovednosti
  • 1.3) Průběh kariéry
  • 1.4) Z+d ze vzdělávání
  • 1.5) Z+d z volnočasu
  • 1.6) Přenositelné z+d
  • 1.7) Kariérové hodnoty
  • 1.8) Moje zájmy
  • 1.9) Moje osobnost
  • 1.10) Souhrn cvičení 1-7
  • 1.11) Vhodné profese
  • 1.12) Informace o povoláních
2. SEKCE
  • 2.1) Zvýšení zaměstnatelnosti
  • 2.2) Vzdělávání se
  • 2.3) Zkušenosti s učením se
  • 2.4) Postavení na trhu práce
  • 2.5) Způsob učení se
  • 2.6) Plán vzdělávání
3. SEKCE
  • 3.1) Hledání zaměstnání
  • 3.2) Úřad práce a agentury
  • 3.3) Životopis
  • 3.4) Motivační dopis
  • 3.5) Sociální síť
  • 3.6) Vizitka
  • 3.7) Inzeráty
  • 3.8) Používání telefonu
  • 3.9) Přijímací řízení
  • 3.10) Plán hledání zaměstnání
Původní projekt WBS
  • Původní projekt WBS

Copyright © Z. Freibergová. Středisko podpory poradenských služeb Národního vzdělávacího fondu, o.p.s., 2019